Mia Wurgaft jako Viola v „Dvanácté noci“ – nebo jako Sebastian, v závislosti na hodu mincí před představením! Foto Lauren Parker.

Blackfriars Playhouse z amerického Shakespearova centra ve Stauntonu ve Virginii pokračuje ve svých produkcích pandemií Coronavirus a letos na jaře streamuje kompletní playbill své již plánované sezóny. Místo konání nyní uvádí Shakespearovu komedii „Dvanáctá noc“ ve třech formátech. Přehlídka může být viděna na venkovním místě („pod hvězdami“, na trávníku Blackburn Inn), žít v divadle v alžbětinském stylu (s publikem v maskách a sociálním distancováním) a prostřednictvím online streamování videa z divadla. Nedávno jsme měli příležitost vychutnat si online verzi inscenace, doplněnou o nyní neobvyklý, ale staletý zvyk „univerzálního osvětlení“, který osvětluje stejně jak herce, tak publikum.

vzhled versus realita je běžícím tématem celé této shakespearovské komedie a je v této inscenaci odborně zpracován…

Plná inscenace trvá dvě hodiny, ale část z toho zahrnuje obsazení hrající živou hudbu na začátku a také ve scénách v samotné hře. To je vhodné, protože“ Dvanáctá noc „se otevírá řádky:“ pokud je hudba potravou lásky, hrajte dál!“Napjatý vévoda Orsino z Illyrie (výborně vylíčený Brandonem Carterem) je zamilovaný do hraběnky Olivie (královsky ji hraje Constance Swain), která truchlí po smrti svého bratra. Mezitím Viola (skvěle ztvárněná jednou ze dvou talentovaných hereček-více o tom následuje), maskuje se jako mužská stránka, Cesario, a zároveň běduje nad svým chybějícím bratrem, o kterém věří, že je mrtvý po ztroskotání lodi. Začne se zamilovat do Orsina, zatímco Olivia začne cítit bolest lásky k Cesariu (kdo je vlastně Viola!)

vzhled versus realita je běžícím tématem celé této shakespearovské komedie a je odborně zpracován v této inscenaci v režii Dana Hasse. Malvolio skvěle působí Michael Manocciao, a zpočátku se zdá, že má zlý úmysl. Jméno postavy dokonce telegrafuje zlo. Postupem času ukazuje velmi lidskou a zranitelnou stránku, když je sám zlomyslně podveden. Toto Malvolio je mladé a hezké(na rozdíl od většiny portrétů postavy). Mr. Manoccaio vyjadřuje zoufalství a zmatek, který Malvolio cítí při pohrdání světem skrze jeho použití gesta i intonace. Feste blázen je šašek a v tomto představení je velmi hudební. Herec Chris Johnson se podle Shakespearových slov ukazuje jako “ chlapík je dost moudrý na to, aby hrál blázna.“Inscenace spojuje Festův rustikální kostým a pošetilý vzhled s dobře vyjádřenou moudrostí jeho slov. Nakonec Olivii připomíná, že ona sama může být blázen, i když aristokratický, za to, že se na zamýšlených sedm let zavřela od světa nadměrným smutkem za svého bratra. konečně je tu Viola, žena hrající muže, která podává vynikající výkon. Tato produkce má ve skutečnosti dvě herečky, které oživují postavu-Mia Wurgaft a Zoe Speas. Který z nich hraje na violu, je určen hodem mincí před každým představením. Ten druhý ztvární postavu Violina bratrského dvojčete Sebastiana. Výzvou, které čelí oba umělci, je najít jemnou rovnováhu prezentace postavy violy jako mužské, aby se udržela v přestrojení ve světě hry, ale také být dostatečně ženský, aby si publikum uvědomilo její skutečnou identitu. Součástí dichotomie vzhledu vs. reality v Shakespearově době bylo, že violu (a všechny ostatní mužské a ženské části) hráli muži. Blackfriars klade twist na této historické shakespearovské genderové plynulosti tím, že některé mužské části vylíčil ženy. Speas-Wurgaft coin-toss má jednu z hereček hrajících Sebastiana, zatímco Jessika D. Williams hraje Sebastianova blízkého přítele Antonia.

rekvizity pro Blackfriars Playhouse inscenaci „Dvanácté noci“ patří zahradní stůl a všudypřítomný břečťan a listy, propůjčuje produkci zelenou a živou atmosféru vhodnou pro komedii a naší současné letní sezóně. Kostýmy Victoria Depew jsou vynikající a vyjadřují nadčasovost událostí, které se odehrávají na jevišti. Někdy kostýmy naznačují Alžbětinskou éru, ale u jiných připomínají osmnácté a devatenácté století. Malvolio je úžasně over-the-top, když vzpěry o jevišti oblečený v rokokové práškové paruky, krajky, krása značka dappled na tváři, a sportovní jeho „cross-podvazkové žluté punčochy,“ styl, který je bylo řečeno (falešně), že Olivia má rád. Tento honosný vzhled je opakem Malvoliovy puritánské povahy, takže oba vypadají úžasně ironicky. Topher Embrey jako foppish Sir Andrew je agilní a okázalý, podobně sportovní propracovaný kostým, který zvyšuje jeho přítomnost na jevišti. John Harrell, kterého jsme si minulý rok užili jako Falstaff v“ veselých manželkách Windsoru “ v Blackfriars, je vynikající, pokud jde o kostýmní a jevištní přítomnost, opět v poněkud Falstaffské roli Sira Tobyho, opilého rytíře. Pro vylepšení imaginárního světa hry slouží vynikající zvukové efekty k vyjádření nárůstu moře po ztroskotání lodi.

„Dvanáctá noc“ najde soubor v Blackfriars Playhouse ve vynikající formě. Produkce také podněcuje chuť tohoto recenzenta na nadcházející produkci skupiny “ Othello.“

Provozní doba: dvě hodiny bez přestávky.

Více způsobů, jak si užít “ dvanáctou noc, která běží další týden, si můžete prohlédnout zde.