Mia som Viola i “tolvte nat” – eller som Sebastian, afhængigt af et møntkast før forestillingen! Foto af Lauren Parker.Blackfriars Playhouse fra American Shakespeare Center i Staunton, Virginia, har fortsat med sine produktioner gennem Coronaviruspandemien og streamet en komplet playbill af sin allerede planlagte sæson det sidste forår. Spillestedet præsenterer nu Shakespeares komedie” Tolvte Nat ” i tre formater. Forestillingen kan ses på et udendørs sted (“under stjernerne” på Blackburn Inns græsplæne), bo i sit teater i Elisabetansk stil (med publikum i masker og social afstand) og via online videostreaming fra teatret. Vi havde for nylig en mulighed for at nyde onlineversionen af produktionen, komplet med dens nu-usædvanlige, men århundreder gamle, skik med “universal lighting”, der lyser lige så meget både skuespillerne og publikum.

udseende versus virkelighed er et løbende tema i hele denne Shakespeare-komedie og håndteres fagligt i denne produktion…

den fulde produktion kører to timer, men en del af dette inkluderer rollebesætningen, der udfører live musik i begyndelsen og også i scener i selve stykket. Dette er passende ,for” Tolvte Nat “åbner med linjerne:” hvis musik er kærlighedens mad, skal du spille videre!”Den rugende hertug Orsino af Illyria (fremragende portrætteret af Brandon Carter) er kærlig for grevinde Olivia (spillet regalt af Constance Svain), der er i sorg efter sin brors bortgang. I mellemtiden forklæder Viola (pragtfuldt portrætteret af en af to talentfulde skuespillerinder — mere om dette følger) sig som den mandlige side, Cesario, samtidig med at hun beklager sin savnede bror, som hun mener er død efter et skibsvrag. Hun begynder at blive forelsket i Orsino, mens Olivia begynder at føle kærlighed til Cesario (som faktisk er Viola!) udseende versus virkelighed er et løbende tema i hele denne Shakespeare-komedie og håndteres fagligt i denne produktion instrueret af Dan Hasse. Malvolio er vidunderligt handlet af Michael Manocciao, og synes oprindeligt at have ond hensigt. Faktisk telegraferer karakterens navn endda ondt. Over tid viser han en meget menneskelig og sårbar side, når han selv er ondskabsfuldt bedraget. Denne Malvolio er ung og smuk (i modsætning til de fleste skildringer af karakteren). Hr. Manoccaio formidler fortvivlelse og forvirring Malvolio føler på verdens foragt for ham gennem hans brug af både gestus og intonation. Feste Foolen er jester, og i denne forestilling er han en meget musikalsk. Skuespiller Chris Johnson viser sig med Shakespeares ord som ” fyren er klog nok til at spille narren.”Produktionen sidestiller festes rustikke kostume og tåbelige udseende med den veludgivne visdom af hans ord. Han minder i sidste ende Olivia om, at hun selv kan være en fjols, selvom en aristokratisk, for at lukke sig væk fra verden gennem overdreven sorg for sin bror i en bestemt syv år.

endelig er der Viola, kvinden spiller en mand, der giver en standout præstation. Denne produktion har faktisk to skuespillerinder, der bringer liv til karakteren — Mia. Hvilken spiller Viola bestemmes af en møntkast før hver forestilling. Den anden vil vedtage karakteren af Violas broderlige tvilling, Sebastian. Udfordringen for begge kunstnere er at finde en delikat balance mellem at præsentere karakteren af Viola som maskulin for at holde hendes forklædning i legens verden, men også være feminin nok til at holde publikum opmærksom på hendes sande identitet. En del af udseendet vs. reality-dikotomi på Shakespeares tid var, at Viola (og alle andre mandlige og kvindelige dele) blev spillet af mænd. Blackfriars sætter en vri på denne historiske Shakespeare-kønsfluiditet ved at have nogle mandlige dele portrætteret af kvinder. En af skuespillerne spiller Sebastian, mens Jessika D. Vilhelms spiller Sebastians nære ven Antonio. rekvisitter til Blackfriars Playhouse iscenesættelse af “Tolvte Nat” inkluderer et havebord og allestedsnærværende vedbend og blade, der giver produktionen en grøn og livlig atmosfære, der passer til en komedie og til vores nuværende sommersæson. Kostumer af Victoria Depev er fremragende og formidler tidløsheden af begivenhederne, der finder sted på scenen. Til tider antyder kostumerne den Elisabetanske æra, men hos andre minder de mere om det attende og nittende århundrede. Malvolio er vidunderligt over-the-top, da han struts om scenen klædt i en rokoko pulveriseret paryk, blonder, en skønhed mærke dappled på hans kind, og sportslige hans “cross-gartered gule strømper,” en stil, som han er blevet fortalt (falsk) at Olivia kan lide. Dette prangende udseende er det modsatte af Malvolios faktisk puritanske natur, hvilket får begge til at virke vidunderligt ironiske. Topher Embrey er adræt og flamboyant og har ligeledes et detaljeret kostume, der forbedrer hans scenetilstedeværelse. John Harrell, som vi nød sidste år som Falstaff i” The Merry Hustruer Vindsor ” på Blackfriars, er fremragende med hensyn til kostume og scene tilstedeværelse, igen i noget Falstaffian rolle Sir Toby, den berusede ridder. For at forbedre den imaginære verden af stykket tjener fremragende lydeffekter til at udtrykke havets bølge efter et skibsvrag.

“Tolvte Nat” finder truppen på Blackfriars Playhouse i fremragende form. Produktionen vækker også denne anmelders appetit på gruppens kommende produktion af “Othello.”

køretid: to timer uden pause.

de mange måder at nyde den “tolvte nat, der løber en anden uge, kan udforskes her.