Mia Wurgaft als altviool in “Twelfth Night” -of als Sebastian, afhankelijk van een coin-toss voor de voorstelling! Foto van Lauren Parker.Blackfriars Playhouse van het American Shakespeare Center in Staunton, Virginia, heeft zijn producties voortgezet tijdens de coronaviruspandemie, waarbij een complete playbill van het reeds geplande seizoen afgelopen voorjaar werd uitgezonden. De zaal presenteert nu Shakespeare ’s komedie” Twelfth Night ” in drie formaten. De show kan worden gezien in een buiten locatie (“under the stars,” op het gazon van de Blackburn Inn), live in zijn Elizabethaanse stijl theater (met publiek in maskers en sociale afstand), en via online video streaming van het theater. We hadden onlangs de gelegenheid om te genieten van de online versie van de productie, compleet met zijn nu-ongebruikelijke, maar eeuwenoude, gewoonte van “universele verlichting” die zowel de acteurs als het publiek verlicht.

uiterlijk versus realiteit is een lopend thema in deze Shakespeare-komedie en wordt vakkundig behandeld in deze productie…

de volledige productie duurt twee uur, maar een deel hiervan omvat de cast die live muziek uitvoert aan het begin en ook in scènes binnen het toneelstuk zelf. Dit is toepasselijk, want “Twelfth Night” opent met de regels: “If music be the food of love, play on!”De broedende hertog Orsino van Illyrië (uitstekend geportretteerd door Brandon Carter) is verliefd op de gravin Olivia (vorstelijk gespeeld door Constance Swain), die in rouw is na het overlijden van haar broer. Ondertussen vermomt Viola (prachtig geportretteerd door een van de twee getalenteerde actrices — meer hierover volgt) zich als de mannelijke pagina Cesario, terwijl ze ook klaagt over haar vermiste broer, die volgens haar dood is na een schipbreuk. Ze begint verliefd te worden op Orsino, terwijl Olivia pijn begint te voelen van liefde voor Cesario (die eigenlijk Viola is!) uiterlijk versus realiteit is een lopend thema in deze Shakespeare-komedie en wordt vakkundig behandeld in deze productie geregisseerd door Dan Hasse. Malvolio wordt prachtig gedragen door Michael Manocciao, en lijkt aanvankelijk kwade bedoelingen te hebben. Inderdaad, de naam van het personage telegrafeert zelfs kwaad. Na verloop van tijd toont hij een zeer menselijke en kwetsbare kant als hij zelf kwaadwillig bedrogen wordt. Deze Malvolio is jong en knap (in tegenstelling tot de meeste portretten van het personage). Mr. Manoccaio brengt de wanhoop en verbijstering die Malvolio voelt bij de minachting van de wereld voor hem door zijn gebruik van zowel gebaar en intonatie. Feste de dwaas is de nar, en in deze voorstelling is hij erg muzikaal. Acteur Chris Johnson toont zichzelf, in Shakespeare ‘ s woorden, als “de man is wijs genoeg om de dwaas te spelen.”De productie plaatst Feste’ s rustieke kostuum en dwaze verschijning naast de welgemeende wijsheid van zijn woorden. Hij herinnert Olivia er uiteindelijk aan dat ze zelf een dwaas kan zijn, zelfs als ze een aristocratische is, omdat ze zichzelf van de wereld heeft afgesloten door overmatig rouwen voor haar broer voor een geplande zeven jaar.

ten slotte is er Viola, de vrouw die een man speelt, die een opvallende uitvoering geeft. Deze productie heeft eigenlijk twee actrices die het personage tot leven brengen-Mia Wurgaft en Zoe Speas. Welke altviool speelt wordt bepaald door een coin-toss voor elke uitvoering. De ander zal het karakter vertolken van Viola ‘ s tweelingbroer Sebastian. De uitdaging voor beide performers is om een delicaat evenwicht te vinden tussen het presenteren van het karakter van Viola als mannelijk om haar vermomming in de wereld van het stuk te houden, maar ook vrouwelijk genoeg om het publiek bewust te houden van haar ware identiteit. Een deel van de verschijning vs.realiteit dichotomie in Shakespeare ‘ s tijd was dat altviool (en alle andere mannelijke en vrouwelijke delen) werden gespeeld door mannen. Blackfriars zet een draai aan deze historische Shakespeare geslacht vloeibaarheid door het hebben van een aantal mannelijke delen geportretteerd door vrouwen. De Speas-Wurgaft coin-toss heeft een van de actrices die Sebastian speelt, terwijl Jessika D. Williams Sebastian ‘ s goede vriend Antonio speelt. rekwisieten voor de Blackfriars Playhouse enscenering van” Twelfth Night ” zijn onder andere een tuintafel en alomtegenwoordige klimop en bladeren, waardoor de productie een groene en levendige sfeer krijgt passend bij een komedie en ons huidige seizoen van de zomer. Kostuums van Victoria Depew zijn prachtig, het overbrengen van de tijdloosheid van de gebeurtenissen die plaatsvinden op het podium. Soms doen de kostuums denken aan het Elizabethaanse tijdperk, maar soms doen ze meer denken aan de achttiende en negentiende eeuw. Malvolio is heerlijk over-the-top als hij loopt over het podium gekleed in een rococo gepoederde pruik, kant, een beauty mark gevlekt op zijn wang, en sporting zijn “cross-jarreteled gele kousen,” een stijl die hij is is verteld (ten onrechte) dat Olivia houdt. Deze flashy verschijning is het tegenovergestelde van Malvolio ‘ s eigenlijk puriteinse aard, waardoor beide lijken wonderbaarlijk ironisch. Topher Embrey als de foppish Sir Andrew is behendig en flamboyant, eveneens met een uitgebreid kostuum dat zijn aanwezigheid op het podium versterkt. John Harrell, van wie we vorig jaar genoten als Falstaff in” The Merry Wives of Windsor ” in Blackfriars, is uitstekend in termen van kostuum en podiumpresentatie, opnieuw in de enigszins Falstaffiaanse rol van Sir Toby, de dronken ridder. Om de denkbeeldige wereld van het spel te verbeteren, dienen uitstekende geluidseffecten om de golf van de zee na een schipbreuk uit te drukken.”Twelfth Night” vindt de groep in Blackfriars Playhouse in uitstekende vorm. De productie wekt ook de eetlust van deze recensent op voor de komende productie van ” Othello.”

looptijd: twee uur zonder onderbreking.

de verschillende manieren om te genieten van de ” twaalfde nacht, die nog een week duurt, kunnen hier worden verkend.